Ressenya bibliogràfica: Tecnologías digitales y cambio educativo. Una aproximación crítica.
L'article "Tecnologías digitales y cambio educativo. Una aproximación crítica", publicat a la revista Educación XX1, ofereix una anàlisi profunda sobre l'impacte de les tecnologies digitals en la transformació pedagògica del sistema escolar des d'una perspectiva crítica de la tecnologia educativa.
Resum de l'article
L'autor examina com les tecnologies digitals han influït en la pedagogia escolar, especialment en el context de la pandèmia de la COVID-19, que va forçar el tancament de centres educatius i va impulsar l'ensenyament digital. A través d'una revisió sistemàtica de la literatura i una anàlisi epistemològica, l'article identifica quatre temàtiques clau:
-
La COVID-19 i el tancament dels centres escolars: Es destaca com la pandèmia va accelerar la integració de les TIC en l'educació, tot i que sovint sense una planificació pedagògica adequada.
-
Integració pedagògica i organitzativa de les TIC: S'analitza la necessitat d'una integració efectiva de les tecnologies en els centres escolars, més enllà de la mera disponibilitat d'equipament.
-
La metamorfosi del material didàctic: Es reflexiona sobre com les tecnologies han transformat els materials educatius, passant de formats tradicionals a recursos digitals interactius.
-
La necessitat d'una formació docent adequada: S'emfatitza la importància de formar els docents en l'ús pedagògic de les TIC per garantir una implementació efectiva.
Reflexió personal
Aquest article proporciona una visió crítica i necessària sobre la integració de les tecnologies digitals en l'educació. És fonamental reconèixer que la mera presència de tecnologia a l'aula no garanteix una millora en l'aprenentatge; cal una planificació pedagògica sòlida i una formació adequada del professorat. La pandèmia ha evidenciat tant les possibilitats com les limitacions de l'ensenyament digital, i aquest article ens convida a reflexionar sobre com aprofitar les tecnologies de manera efectiva i equitativa.
Referència en format APA
Area Moreira, M. (2021). Tecnologías digitales y cambio educativo. Una aproximación crítica. Educación XX1, 24(1), 83-96. https://doi.org/10.5944/educxx1.27881
Comentarios
Publicar un comentario